دیدنی های مازیچال : روستایی رویایی و مسحور کننده در کلاردشت

به گزارش مجله سرگرمی، مازیچال نام منطقه ای در کلاردشت مازندران است که طبیعتی بی نظیر شامل اقیانوس ابر، جنگل بلوط و چشم اندازی وسیع از جنگل و دشت دارد.

دیدنی های مازیچال : روستایی رویایی و مسحور کننده در کلاردشت

مازیچال کجاست؟

مازیچال از نظر لغوی از ترکیب دو کلمه ماز یا مازی و چال تشکیل شده. ماز به معنی بلوط و چال به معنای گودال است. این منطقه به دلیل داشتن انبوهی از درختان بلوط ، مازیچال نام گذاری شده است. اگر قصد سفر به مازیچال کلاردشت را دارید با خبرنگاران و راهنمای سفر این هفته همراه باشید.

مازیچال به لحاظ جغرافیایی در استان مازندران و در فاصله کوتاهی از شهر کلاردشت قرار گرفته است. اگر قصد سفر به مازیچال را دارید و از تهران به به این منطقه عزیمت می کنید، حدود 200 کیلومتر راه در پیش خواهید داشت.

این منطقه دشتی وسیع در ارتفاع 2600 متری از سطح دریاست. برای سفر به مازیچال بعد از کلاردشت باید از جاده مرزن آباد عبور و سپس جهت عباس آباد را انتخاب کنید.

بعد از ایست نگهبانی محیط زیست به یک دوراهی می رسید. یک راه به روستا ختم می گردد و راه دیگر به دشتی با اقیانوس ابرها می رسد.روستای مازیچال حدود یک ساعت با کلاردشت و یک ساعت و نیم با عباس آباد فاصله دارد. از تهران تا مازیچال حدود پنج ساعت راه است.

ویژگی های دهکده ی مازیچال

شاید واژه اقیانوس ابر به گوشتان خورده باشد. یکی از ویژگی های دهکده مازیچال، مشرف بودن به اقیانوس ابر است که این منطقه را به جایی بکر و شگفت انگیز تبدیل می نماید.

این دهکده در منطقه ای با ارتفاع 2600 متر از سطح دریا واقع شده است. در شرایط جوی خاص از اینجا می توانید اقیانوسی از ابرها را از بالا ببینید. پدیده ای که تصاویری بکر و دیدنی در برابر چشمانتان قرار می دهد.

البته در این منطقه گاهی هم خبری از ابرها نیست. حتی در این شرایط هم منظره ای وسیع از چالوس تا رامسر را مشاهده کنید.از دیگر ویژگی های این منطقه داشتن آب و هوای بی نظیر است. حتی وسط تابستان هم شب ها سرد می گردد و اغلب انبوهی از ابرها بخشی از طبیعت را سفیدپوش نموده است.

نبود آب لوله کشی، برق و گاز اگرچه زندگی را برای ساکنان این منطقه سخت نموده، اما باعث شده تا این بخش از سرزمین شمال ایران منطقه ای بکر و دست نخورده باقی بماند.

بهترین زمان سفر به مازیچال

مازیچال کلاردشت از آن مناطقی است که هر فصلی زیبایی های خاص خودش را دارد. در هر فصلی از سال می توان چهره تازه ای از این منطقه را دید.در فصل بهار و تابستان این منطقه پر از گل های خاص و درختان پوشیده از برگ های سبز و طبیعتی عجیب و بکر است.

در فصل پاییز تصویری رنگارنگ از جاده ای جنگلی می بینید و در نهایت به دهکده مازیچال می رسید و در ارتفاعات می توانید اقیانوسی از ابرهای سفید را در کنار رنگ های زرد، نارنجی و قرمز به تماشا بنشینید.

اما مناسب ترین زمان برای سفر به این منطقه نیمه دوم فصل بهار تا اواخر تابستان است که هوا گرم شده و می توان با برپاکردن چادر، در این منطقه اقامت کرد.

اقامت در جنگل مازیچال کلاردشت

در این منطقه خانه یا اتاق برای اجاره وجود ندارد، اما امکان چادر زدن در ارتفاعات هست. کسانی که به این منطقه سفر می نمایند چادرهای مسافرتی با خود به همراه دارند و با برپا کردن آن ها می توانند شب را در این منطقه زیبا اقامت نمایند.

مازیچال منطقه ای ییلاقی است. کلبه هایی در آن وجود دارد که فقط در فصل بهار و تابستان مردم بومی در آن ها زندگی می نمایند. این منطقه در فصل های سرد سال خالی از سکنه است.اگر هم اهل اقامت در طبیعت و چادر زدن نیستید می توانید بعد از گذراندان یک روز رویایی در دهکده مازیچال به کلاردشت یا عباس آباد بروید و شب را در هتل بمانید.

خوردنی های دهکده مازیچال

این منطقه به دلیل شرایط خاصی که دارد، معمولا خلوت است. شغل اصلی بومی های منطقه دامداری و دامپروری است. بنابراین فقط می توانید محصولات دامی مثل شیر، سرشیر، دوغ و ماست محلی بومیان اینجا را بخرید و در طول اقامت از آن ها بهره ببرید.

فروشگاه یا اغذیه فروشی در منطقه مازیچال وجود ندارد. پس اگر قصد اقامت چند روزه را دارید بهتر است در جهت جاده یا کلاردشت همه چیزهایی که برای خورد و خوراک چند روزه لازم دارید تهیه کنید و با خود ببرید.

جنگل مازیچال

در ابتدای جهت از سمت کلاردشت به سمت دهکده مازیچال، با جنگلی از درختان بلوط روبه رو می شوید. ممکن است بخش هایی از جهت هوایی مه آلود داشته باشد و جهت را گم کنید.در جهت راهتان به قبرستان های قدیمی هم برمی خورید که فضایی غم انگیز و منظره ای عجیب دارند. گاهی تصور می کنید که در فضای رویایی محسور شده اید.

جنگل های عباس آباد، انبوهی از درختان بلوط، افرا و کاج های سوزنی، تصاویری است که در تور جنگل مازیچال با آن ها روبه رو می شوید.

نکاتی که باید به آن ها توجه کنید

  • اگر قصد اقامت در مازیچال کلاردشت مازندران را دارید، توصیه می کنیم تنها به این منطقه سفر نکنید.
  • از همراهی راهنما، بومی ها یا افرادی که با منطقه آشنایی دارند بهره ببرید، چرا که امکان گم کردن جهت و حمله حیوانات وحشی وجود دارد.
  • این منطقه جای اقامتی خاصی ندارد و حتما باید چادر مسافرتی همراه داشته باشید.
  • در صورتی که قصد اقامت شبانه را دارید حتی در فصول بهار و تابستان، لباس گرم و کیسه خواب همراه خود ببرید.
  • احتمال بارش باران در هر فصلی وجود دارد، بنابراین همراه داشتن لباس مناسب برای این که خیس نشوید، ضروری است.
  • در این منطقه فروشگاهی برای خرید خوراکی یا وسایل مورد نیازتان نیست. اگر قصد ماندن دارید، همه مایحتاج خود را از کلاردشت یا در طول جهت تهیه کنید.
  • از 10 کیلومتری دهکده مازیچال جاده خاکی است. برای عزیمت به این منطقه بهتر است از اتومبیل آف رود یا وسایل حمل ونقل بومی های منطقه مثل نیسان و جیپ بهره ببرید.
  • یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که منطقه مازیچال فاقد برق است. برای ماندن در این دهکده حتما باید تجهیزات روشنایی مثل چراغ قوه و باتری اضافه همراه خود داشته باشید.
  • برای گرم شدن ضروری است آتش برپا کنید. حتما با جمع آوری چوب های خشک جهت، اقدام به روشن کردن آتش کنید و هرگز شاخ وبرگ درختان را برای این کار نشکنید.

لطفا به وقت طبیعت گردی، حتما نکات زیر را رعایت کنید:

حتما کیسه های زباله عظیم به همراه داشته باشید و به معنی واقعی، نه چیزی از طبیعت بردارید و نه چیزی در آن برجای بگذارید. اگر همه مردم بخواهند چنین کاری بنمایند از طبیعت چیزی باقی نمی ماند. (همان طور که خیلی مکان ها تا الان تخریب شده اند.)

زباله هایی مثل پوست میوه، پوست تخمه و زباله های تجزیه پذیر دیگر، همچنان زباله هستند و نباید در طبیعت جا گذاشته شوند. تصور کنید تعداد زیادی دنیاگرد زباله های ارگانیک خود را در طبیعت رها نمایند. طبیعت در کوتاه مدت ظرفیت بازیافت این همه زباله ارگانیک را ندارد.

به هنگام پیمایش در طبیعت یا کمپینگ، در صورت امکان حتما کیسه های پلاستیکی عظیم همراه داشته باشید و سعی کنید در جهتی که می روید زباله ها را از روی زمین جمع آوری کنید. اگر همه این کار را بنمایند، به شکل چشمگیری شاهد کم شدن زباله ها در طبیعت خواهیم بود.

لطفا در طبیعت سکوت را رعایت کنید و آرامش مکان طبیعی را با بلند کردن صدای موسیقی و برگزاری جشن و میهمانی به هم نزنید. این احترام به اکوسیستم و البته دنیاگردان دیگری است که برای لذت بردن از سکوت به طبیعت سفر نموده اند.

لطفا در گروه های خیلی عظیم سفر نکنید. برای رفتن به طبیعت یک گروه دوستی در دو یا سه ماشین کافیست، ورود یکباره جمعیت عظیم به مکان طبیعی سرعت تخریب را بیشتر می نماید.

لطفا به هنگام کمپ زدن و اطراق شبانه در طبیعت، آرامش محل را با نورهای قوی و موسیقی بلند برهم نزنید. روشنایی کمپ و سر و صدا را حداقل نگه دارید و به طبیعت و به دیگر دنیاگردان احترام بگذارید.

لطفا تا جایی که ممکن است در طبیعت آتش روشن نکنید. اگر این کار را کردید، کنترل شده، کوچک و با مصرف حداقل مقدار هیزم باشد. حتما به هنگام ترک کردن کمپ، با آب کافی از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنید.

لطفا هرجا مرتع سرسبز و زیبایی دیدید با ماشین از وسط آن رد نشوید. اساسا لازم نیست همواره چشم اندازهای زیبا را پیاده یا با ماشین فتح کنیم! خیلی اوقات از دور تماشا کردن و عکس دریافت لذت بیشتری دارد.

لطفا به خصوص وقتی جاده شلوغ است، درست رانندگی کنید. لازم نیست همواره تخت گاز برانیم، لازم نیست دائما در کوشش برای سبقت دریافت از ماشین جلویی باشیم و لازم نیست هرسال اثبات کنیم که بعد از رانندگان تانزانیا، لیبی، مالاوی و جمهوری دموکراتیک کنگو، بدترین رانندگان دنیا هستیم!

همچنین بخوانید:

tafreh.ir: طفره: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای طفره

fixfun.ir: مجله تفریحی: وبلاگ شاد و سرگرم کننده

منبع: مجله دلگرم
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 108418

به "دیدنی های مازیچال : روستایی رویایی و مسحور کننده در کلاردشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های مازیچال : روستایی رویایی و مسحور کننده در کلاردشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید