هنرهای سنتی از دیدگاه فلسفه هگل و نظرگاه جاویدان خرد

به گزارش مجله سرگرمی، موضوعات هنرهای سنتی از دیدگاه فلسفۀ هگل و هنرهای سنتی از نظرگاه جاویدان خرد با حضور پژوهشگران و اندیشمندان حوزه هنرهای سنتی در نخستین نشست از سلسله نشست های تخصصی هم اندیشی رویکردهای پژوهشی در هنرهای سنتی مورد بحث نهاده شد.

هنرهای سنتی از دیدگاه فلسفه هگل و نظرگاه جاویدان خرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رضا میرمبین پژوهشگر و مدرس دانشگاه با تشریح موضوع هنرهای سنتی از دیدگاه فلسفۀ هگل، هگل را فیلسوفی بسیار مشهور دانست که در عین شهرت، ناشناخته باقی مانده یا از منظرهای خاص مورد تفسیر قرار گرفته است.

او با بیان اینکه یکی از جنبه های دستگاه فکر هگل، فلسفۀ هنر وی است که به اندازۀ همان دستگاه، سنگین و سخت یاب طراحی شده اضافه نمود: برای درک این بحث باید تقسیم بندی هگل از تاریخ را مد نظر داشت.

این پژوهشگر توضیح داد: هگل که فیلسوفی غربی در معنای تفکری محسوب می گردد تاریخ دنیا را به سه بخش باستان، یونان و یونانی مآبی و دورۀ ژرمانیک (عصر مسیحی اروپا) تقسیم می نماید و همین تقسیم بندی را برای فلسفۀ هنر خود به کار می بندد.

به گفت او، هگل هنر دورۀ باستان را هنر سمبلیک می نامد و آن را به شش دورۀ درونی تقسیم می نماید که عبارت از پارس (ایران باستان)، هند، مصر، مزامیر یهود، وحدت وجود شرقی با موضوع اشعار فارسی، ترکی و عربی و در نهایت تشبیه، استعاره و تمثیل است.

او با تشریح هر یک از این مواردگفت: تمام این مباحث برای این مطرح شد که شناختی نسبی و اندک نسبت به فلسفۀ هگل حاصل گردد و بتوان از دیدگاه چنین فلسفه ای هنرهای سنتی را مورد مداقه قرار داد.

میرمبین با بیان اینکه هنرهای سنتی نیز مبحثی است به غایت پیچیده و در عین حال گسترده که از جوانب گوناگونِ تقدس باور تا تکنیک محور، قابلیت تعریف و تفسیر داردتوضیح داد: اغلب افرادی که با فلسفۀ هگل آشنایی دارند هنگام رویارویی با هنرهای سنتی بی درنگ این هنرها را تحت عنوان هنر سمبلیک رده بندی نموده و در نتیجه، آن ها را فاقد شاخصه های هنر راستین قلمداد می نمایند.

او گفت: بحث اصلی در این سخن این است که می توان بعضی از هنرهای سنتی خاص مانند معماری، نگارگری و موسیقی (با احتیاط) را نه تحت عنوان هنر سمبلیک، بلکه تحت عنوان هنر رمانتیک- در معنای هگلی- دسته بندی کرد چرا که معماری سنتی نیز انسان محور بوده و برای تجمع انسان ها (مساجد) و ادارۀ امور آن ها (کاخ ها) برپا شده که از این لحاظ با ابنیۀ قرون وسطی که در دورۀ ژرمانیک هگلی واقع شده؛ شباهت دارد.

این مدرس دانشگاه درمورد نگارگری نیز گفت: سرشت ذاتاً فیگوراتیو این هنر، به علت رئالیست نبودنش، آن را از هنر سمبلیک دور می نماید و به خصوص در بعضی از مکاتب مانند بغداد و ایلخانی به نقاشی مسیحی قرون وسطی نزدیک می سازد و از این روی آن را در موارد تماتیک (موضوعی) به کارنمودهای انسانی مانند رزم و بزم و شکار و معاشقه مرتبط می سازد.

این پژوهشگر اضافه نمود: موسیقی سنتی نیز به خصوص موسیقی مقامی، علی رغم بدوی بودنش، از آنجا که مستقیماً در خدمت بیان انسانی و نیازهای روحی وی واقع شده است، می تواند تحت عنوان هنر رمانتیک هگلی دیده گردد.

او در خاتمه توضیح داد: حاصل سخن اینکه این سخنرانی حاضران را دربارۀ امکان رده بندی معماری سنتی، نگارگری و موسیقی سنتی تحت عنوان هنر رمانتیک هگلی دعوت به تفکر می نماید.

محمد مهدی کریمی دیگر سخنران این نشست به آنالیز هنرهای سنتی از نظرگاه جاویدان خرد پرداخت و گفت: با تتبع و تغور در آثار غنی و مبسوط شارحان اصلی جاویدان خرد، یعنی اندیشمندان و حکیمانی چون: رنه گنون، آناندا کوماراسوامی، فریتیوف شوان، تیتوس بورکهارت، مارتین لینگز و سید حسین نصر، با موضوع استحصاء اصول موضوعه هنرهای سنتی از نظرگاه جاویدان خرد، اجمالاً می توان اصول دوازده گانه ای را تحصیل و تبویب کرد.

tafreh.ir: طفره: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای طفره

fixfun.ir: مجله تفریحی: وبلاگ شاد و سرگرم کننده

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 40208

به "هنرهای سنتی از دیدگاه فلسفه هگل و نظرگاه جاویدان خرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنرهای سنتی از دیدگاه فلسفه هگل و نظرگاه جاویدان خرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید