کارخانه سیمان ری موزه صنعت می شود

به گزارش مجله سرگرمی، محمد سرابی- خبرنگار:دولت 2 پیشنهاد بزرگ شهرداری را پذیرفت که هریک می تواند پروژه های عظیمی در جنوب تهران قلمداد شود.

کارخانه سیمان ری موزه صنعت می شود

یکی بهره برداری نوین از تاسیسات فرسوده صنعتی و دیگری ایجاد منطقه آزاد تجاری. اگر مراحل اجرایی این دو طرح مطابق پیش بینی ها جلو برود ساختمان سیمان ری تبدیل به موزه صنعت می شود و مجموعه نمایشگاه شهر آفتاب با اضافه شدن تاسیسات و ساختمان های جدید به منطقه آزاد تجاری تبدیل خواهد شد.

  • کارخانه سیمان ری در اختیار شهرداری قرار گرفت

پیروز حناچی بعد از آنکه به کرسی شهرداری تهران نشست، از ایده های جدید برای درآمدزایی سخن گفت. یکی از مهم ترین ایده های او اقتصاد مبتنی بر فرهنگ بود. درست از همان نخستین روزهای فعالیتش در کسوت شهردار تهران، او درخواستی را به دولت برد تا کارخانه قدیمی سیمان ری را به شهرداری تهران واگذار کنند. حناچی در روزهای پایانی اسفندماه از موافقت دولت برای واگذاری 30ساله کارخانه ری به شهرداری تهران خبر داد.

کارخانه سیمان ری جزو نخستین و شاید تا مدت ها تنها کارخانه سیمان ایران بود و بسکمک از ساختمان ها به کمک سیمان این کارخانه ساخته شده اند. در نخستین روزهای اردیبهشت نیز هیأت دولت از تصویب دولت برای واگذاری حق استفاده از کارخانه سیمان ری توسط شهرداری تهران خبر داد. در مصوبه هیأت دولت آمده است: هیأت وزیران به پیشنهاد شهرداری تهران با واگذاری حق استفاده از کارخانه سیمان ری به این نهاد به منظور مرمت، بازسازی و تبدیل آن به موزه صنعت سیمان و مجموعه گردشگری با کاربری های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موافقت کردند.

این کارخانه به مساحت 643/111مترمربع تحت مالکیت دولت بوده و از اموال و دارایی های وزارت امور اقتصاد و دارایی محسوب می شده است. مقرر شده است که شهرداری تهران با رعایت قوانین و مقررات صرفاً در جهت مرمت، بازسازی و تبدیل آن به موزه صنعت سیمان و مجموعه گردشگری با کاربری های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای مدت 30 سال اقدام کند. شهرداری موظف است بعد از گذشت 30سال این کارخانه را مجدد به وزارت امور اقتصاد و دارایی واگذار کند و درصورت تمدید مدت واگذاری می تواند مجددا درخواستی در اختیار هیأت وزیران وقت قرار دهد و درصورت موافقت امکان استفاده از آن را به دست آورد.

همچنین در این مصوبه آمده است: نظارت بر تداوم فعالیت شهرداری طبق اهداف و وظایف مقرر بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی است. هزینه های جاری بهره برداری از ملک مذکور و هزینه های مرمت و بازسازی آن از محل اعتبارات و منابع داخلی شهرداری تهران تأمین می شود. براساس مصوبه هیأت دولت، معاون اول رئیس جمهور این مصوبه را به وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور ابلاغ کرده است و شهرداری تهران کار تبدیل کارخانه سیمان ری به موزه ملی صنعت یا سیمان را آغاز خواهد کرد.

  • منطقه آزاد آفتاب

دولت، تقاضای شهردار تهران برای تبدیل و توسعه نمایشگاه شهر آفتاب به هشتمین منطقه آزاد تجاری را پذیرفت. سابقه فعالیت شهر آفتاب در جنوب تهران بیش از یک دهه است. سال 1379شورای شهر با هماهنگی دولت تصویب کرد که به دلیل معضل ترافیک و آلودگی های ناشی از آن دیگر نمایشگاه های پرمخاطب داخل شهر برگزار نشود. تا سال 1383اقدام خاصی در این باره انجام نشد. در این سال شورای شهر دوباره بر مصوبه قبلی تأکید و این بار شهرداری تهران را موظف می کند که برای ساخت یک نمایشگاه استاندارد که دارای ابعاد بین المللی باشد، اقدام کند.

3 نقطه برای این کار پیشنهاد شدند؛ اول زمین های بین تهران و کرج در نزدیکی وردآورد. دوم منطقه پرند و سوم اراضی ای که امروزه شهر آفتاب در آنها ساخته شده است و نزدیک 20هزار هکتار مساحت دارد. بعد از مطالعاتی که چند سال طول کشید منطقه شهر آفتاب برای ساخت نمایشگاه انتخاب شد. تا سال 1394فاز اول با 2هزار میلیارد تومان بودجه ساخته شد که شامل 3سالن 10هزارمتری بدون ستون و تأسیسات مرتبط با آنها بود. در 15اردیبهشت 95نمایشگاه کتاب در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد. شرکت بهره برداری نمایشگاه های شهر آفتاب در همین زمان تاسیس شد و تاکنون 56نمایشگاه در این محل برگزار شده و امسال نیز بین 26تا 35نمایشگاه دیگر در آن برگزار خواهد شد.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب می گوید: ما 3راهبرد را برای شهر آفتاب مطرح کردیم. اول انتقال کامل نمایشگاه های پرمخاطب که منجر به امضای تفاهمنامه ای بین شهرداری و وزارت صنعت معدن و تجارت شد. دوم تبدیل نمایشگاه به شهر نمایشگاهی و مرکز همایش های بین المللی با امکاناتی مانند هتل 5ستاره و مراکز تفریحی، گردشگری و خدماتی بزرگ.

محمدرئوف قادری افزود: راهبرد سوم ما تبدیل این مجموعه به منطقه آزاد تجاری یا منطقه ویژه اقتصادی بود که با توجه به شرایط پایتخت پیشنهاد شد. از یک سال گذشت این ایده را به اشکال گوناگون مطرح کردیم. نزدیک به 10کنفرانس خبری و شاید چندین مصاحبه در این باره داشتیم اما با مخالفتی روبه رو نشدیم. در بهمن 97، 3 راهبرد شهر آفتاب را در یک نامه رسمی به شهردار تهران اعلام کردیم و آقای حناچی نیز در نامه ای به رئیس جمهور خواستار رونق تجاری شهر آفتاب با توجه به این راهبردها شد.

آقای روحانی دستور داد که موضوع در هیأت دولت مطرح شود. در 15اسفند 97راهبردهای شهر آفتاب در هیأت دولت مطرح و با نظر مثبت تصمیم گرفته شد که در کمیسیون تخصصی زیربنایی صنعت و محیط زیست بررسی شود. او اظهار کرد: نخستین جلسه کمیسیون در 20فروردین تشکیل شد. کننده های وزارتخانه ها و ارگان های عضو کمیسیون با انتقال نمایشگاه های پرمخاطب، حمایت از پروژه های نمایشگاهی بدون تصدی گری دولتی و همینطور تاسیس منطقه آزاد تجاری موافقت کردند.

سرمایه گذاری یا انتقال سرمایه های دولتی به شهر آفتاب هم مصوب شد. قادری تأکید کرد: بنا شد کارگروه مرتبط در مدت 3 ماه طرح ایجاد منطقه آزاد را ارائه کند که آقای رئیس جمهور این زمان را به یک ماه و نیم کاهش داد و کارگروه در حال فعالیت برای ارائه طرح و تصویب قطعی در دولت است.

tafreh.ir: طفره: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای طفره

fixfun.ir: مجله تفریحی: وبلاگ شاد و سرگرم کننده

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 22668

به "کارخانه سیمان ری موزه صنعت می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارخانه سیمان ری موزه صنعت می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید